The start of something new in Seoul - Új kezdetek Szöulban


Úgy egy hete visszajöttem Dél-Koreába, Szöulba pontosabban. Egy egy éves ösztöndíjat érdemletem ki a Koreai Kulturális Központban tanulva és egy koreai egyetem nyelviskolai képzésén veszek majd részt késő márciustól. Nem volt sima ügy az ideérkezés és az első pár nap, hadd meséljem el mik történtek velem, hátha nektek is segíteni fog következő utatok során.

I came back to South Korea about a week ago, to be more precise, to Seoul. I earned a one-year scholarship while studying at the Hungarian Korean Cultural Center and will be attending a language school at a Korean university starting in late March. It wasn't easy getting here and the first few days were also trying, so let me tell you what happened to me, in case it helps you on your next trip.


A LOT légitársasággal foglaltam az utat (!velük sajnos március végétől már nem lehet közvetlen járattal Szöulba repülni sokunk bánatára). Délután 4 órakor szállt volna fel a gép, de 10:30 körül kaptam egy üzenetet, hogy törölték a járatom.... Barátnőm kanapéján ültem félig befont hajjal a pánikroham szélén, hogy most akkor mi lesz. Először az ilyen üzeneteknél általában nem küldenek egyből felajánlott lehetőséget a csereútra akkor, ha hirtelen meghibásodás miatt jön létre ez a kellemetlen helyzet. (Tavaly a visszautamat mondták le még azelőtt, hogy kiutaztam volna, akkor fel is ajánlották, hogy jöhetek előbb vissza, de én inkább meghosszabbítottam az utazásom két nappal). Most viszont mivel a gép pár órával indulás előtt hibásodott meg, így először csak gyorsan körüzenetet küldtek, hogy mi a helyzet.

I booked the trip with LOT Airlines (! unfortunately, since the end of March, you can no longer fly directly to Seoul with them, much to the chagrin of many of us). The plane was supposed to take off at 4 pm, but around 10:30 I received a message that my flight had been canceled.... I sat on my friend's couch with my hair half-braided, on the verge of a panic attack, wondering what would happen next. First of all, with such messages, they usually do not immediately offer an alternative flight if this unpleasant situation arises due to a sudden malfunction. (Last year, my return trip was canceled before I left and they offered me to come back earlier, but I preferred to extend my trip by two days). But now, since the plane broke down a few hours before departure, they first sent a quick message to let me know what the situation was.



Nekem egy koncert jegy miatt viszonylag fontos volt, hogy időben megérkezzek így felcsörögtem az ügyfélszolgálatot, ahol kedvesen elmagyarázták a két opciót ami közül lehet választani - vagy Amszterdam átszállással megyek vagy isztambulival. Mivel így is értékes órákat veszítettem az érkezési idővel így az amszterdami átszállás mellett döntöttem, ami az eredeti járattal tervezett délelőtt 10:40 érkezés helyett délután 5 órára ért oda. Átfoglalás után el kellett intézni a becsekkolást is. Itt ütköztem az első nagyobb problémába. Mivel még mindig pánik üzemmódban voltam, neki álltam internetes felületen ezt elvégezni ahelyett, hogy kivártam volna míg a reptérre érkezek és ott megcsinálják miközben a csomagjaimat mérik (mondanom sem kell, ilyen hosszú időre alig fértem bele három nagy bőröndbe és egy kicsibe). Aztán foglalás közben kiderült, hogy az Amszterdamból induló Szöuli járatra már nem volt több ingyenes ülés, mindenképp az extra lábhelyet adó helyek egyikét tudtam csak foglalni, amiért 60 000 Forint felárat kértek. Ami azért volt probléma, mert mióta Koreaba repülök, most először foglaltam a LOT-os járatra még egy ugyanilyen ülést 30 000 FT-ért, amit most dupla annyi áron egy másikra kellett CSERÉLNEM. Ezt sajnos a reptérre érkezve egyébként egyik légitársaság sem tudta helyben orvosolni és az ügyfélszolgálatot felhívva is azt a választ kaptam, hogy ha lezárul majd az utazás másnap, akkor reklamáljam meg üzenetben.

Kárpótlásként a LOT-tól egy 5000 FT-os étkezési utalványt kaptam, amin ettem egy Burger Kinget becsekkolás után.

It was relatively important for me to arrive on time because of a concert ticket, so I rang up the customer service, where they kindly explained the two options I could choose from - either I would go with a transfer in Amsterdam or with Istanbul. Since I was already losing valuable hours with the arrival time, I decided to take the transfer in Amsterdam, which arrived at 5 pm instead of the 10:40 am arrival planned with the original flight. After transferring the ticket, I also had to check-in. This is where I ran into my first major problem. Since I was still in panic mode, I started doing it online instead of waiting until I arrived at the airport and having them do it there while my luggage was being weighed (needless to say, I could barely fit three large suitcases and one small one going for such a long time). Then, during the booking process, it turned out that there were no more free seats for the flight from Amsterdam to Seoul, and I could only book one of the seats with extra legroom, for which there was a surcharge of 60,000 Forints. Which was a problem because since I've been flying to Korea, I booked another seat of the same type on the LOT flight for 30,000 FT, which I now had to exchange for another one at double the price. Unfortunately, upon arriving at the airport, neither airline was able to fix this on the spot, and when I called customer service, I was told to complain by message if the trip ended the next day.

As compensation for the cancelled flight, I received a 5,000 FT meal voucher from LOT, which I used to eat at Burger King after checking in.


A repülőút viszonylag eseménytelen volt, volt akkora mázlim, hogy ha már fiztetni kellett az ülésért, középen nem ült senki. Amszterdamban még egyszer átvilágították a táskáimat és itt kipakolni is kellett, mert nem látták rendesen az ékszeresdobozom belsejét például illetve a külső vinyó amit vittem, valamint a telefon powerbank is vizslatás tárgyát képezte. Kis várakozás után, már fent is voltam a hosszú járaton. Én sajnos nem tudok ülve aludni így az a része így is kínszevedés volt, de legalább megnéztem három filmet (Egy koreait aminek a címe Porject Silence, aztán az újabbik Mary Poppinst és a Beetlejuice 2-t). Néha el-el bóbiskoltam, de az út vége felé már eléggé kényelmetlenül éreztem magam.

The flight was relatively uneventful, I was lucky since even though I had to pay for a seat, no one sat in the middle. In Amsterdam, my bags were searched again and I had to unpack them because they couldn't see for example the inside of my jewelry box properly, and the external hard drive I was carrying, as well as the phone powerbank, were also subject to inspection. After a short wait, I was already on the long flight. Unfortunately, I can't sleep sitting up, so that part was still torture, but at least I watched three movies (a Korean one called Project Silence, then the more recent Mary Poppins and Beetlejuice 2). I dozed off now and then, but towards the end of the trip I was feeling quite uncomfortable.

Vacsora opció közül a csirkét választottam. I chose the chicken dinner

Mivel járatot váltottam, így másik terminálba érkeztem mint ahova a SIM kártyámat foglaltam (és az ügyfélszolgálat pont váltott időzónában dolgozott úgyhogy cserére nem volt lehetőségem), így két órám volt átjutni az imigrációs kapun, felvenni a bőröndjeimet, és átcaplatni velük az 1-es terminálba, hogy ne csússzak le az aktiválási időszakról. Gáz lett volna, ha internet nélkül kell elindulnom az éjszakába, majd ezt is elmondom, hogy miért :D

Since I changed flights, I arrived at a different terminal than where I booked my SIM card for (and the customer service was working in a different time zone, so I couldn't exchange the location on such short notice), so I had two hours to get through immigration, pick up my bags, and trudge through to Terminal 1 so I wouldn't miss the activation period. It would have been a bummer to have to leave without internet at night, and I'll tell you why later :D



Én nem tudom ti hogy vagytok vele, de nekem a két bőröndből legalább egyet mindig eltörnek a be-ki rakodáskor és ez most sem volt másképp... Az imigrációs sor is marha hosszú volt, mire azt kiálltam biztos eltelt fél óra, viszont a bőröndjeim meglepően hamar leérkeztek. Budapesten körülbelül az első 10 emberbe benne voltam akik feladták de úgy néz ki az átszállós le-fel pakolás miatt jól jártam velük. Felpakoltam mindent egy trolikocsira és már mentem is kifelé a két terminál közötti utat keresve. Két féleképpen lehet eljutni hivatalosan az egyikből a másikba. Van egy buszos lehetőség, ami ingyenes és a 3. emelet 7-es kijáratánál indul a járat 20 perces menetidővel. A másik opció a shuttle vonat (metró) használata (hivatalos neve AREX), amire fel lehet szállni T-money kártyával is ha már fel van töltve (1650 won) vagy ott helyben is lehet rá jegyet venni automatáknál. Ennek a menetideje 5 perc és a B1-es szinten van a bejárata)

I don't know about you, but at least one of my two suitcases always breaks when loading and unloading, and this time was no different... The immigration line was also really long, by the time I got there, it must have been half an hour. At least my suitcases arrived surprisingly quickly. In Budapest, I was one of the first 10 people to check in, but it seems like they got switched up because of the loading and unloading at transfer. I loaded everything onto a trolley and headed out, looking for a way between the two terminals. There are two official ways to get from one to the other. There is a bus option, which is free and departs from Exit 7 on the 3rd floor with a 20-minute journey time. The other option is to use the shuttle train (subway - official name is AREX), which you can board with a T-money card if it is already loaded (1650 won) or you can buy a ticket on the spot at a ticket machine. This journey takes 5 minutes and the entrance is on the B1 level).

Mivel nem volt kedvem a buszmegállót keresni ennyi cuccal és a hosszabb menetidő miatt reckíroztam, hogy nem kapom meg időben a Sim kártyát, így a vonatot választottam. Sajnos megszenvedtem, mert a jegykezelési kapukon a trolit nem lehet bevinni, úgyhogy aki sok bőrönddel van azt javaslom, menjen fel a buszhoz a trolival (vannak liftek amikkel könnyű emeletet váltani). A busznál a bőröndöket is bepakolják a csomagtérbe és még ingyen is van. Na mindegy, én így jártam. Egy megállót kellett csak végigállnom, az ajtóban felsorakoztattam párosával a bőröndöket és mikor le kellett szállni kirakodtam miközben hömpölygött befelé az ember tömeg. Az utolsó bőröndöt már úgy tolta ki a kezem ügyébe egy kedves bent álló ember. Ezután elkövettem azt a hibát, hogy a liftből kilépve nem pakoltam ismét trolira, hanem megpróbáltam tologatni a 4 bőröndöt egyszerre, vállamon táskával, kabáttal. Ne kérdezzétek mi volt a logika, én se tudom.

Since I didn't feel like looking for the bus stop with so much stuff and also the riding time would have been longer (risking me to be too late for my SIM card), I chose the train. Unfortunately, I suffered because the trolley cannot be brought in at the ticket gates, so if you have a lot of suitcases, I recommend that you take the trolley to the bus (there are elevators that make it easy to change floors). On the bus, they also load the suitcases into the luggage compartment and it's even free. Anyway, that's how I did it. I only had to go one stop, so I lined up the suitcases in pairs at the door nicely and when I had to get off, I unloaded them while the crowd of people was pouring in. The last suitcase was pushed out into my hands by a kind person standing inside. Then I made the mistake of getting out of the elevator and not loading them onto the trolley again, trying to push all 4 suitcases at once, with a bag and a coat on my shoulder. Don't ask me what the logic was, I don't know either.

Ráadásul úgy el is tévedtem, öröm volt nézni annak aki szembe jött :D Két koreai idősebb néni meg is jegyezte, hogy 'áh nézd csak szegény egyedül tolja azt a sokmindent'. Itt már vészesen fogyott az időm, hogy odaérjek a SIM kártyáért amit a Chingu mobile-on keresztül foglaltam, de sikerült 18:40-re beesnem és még ott az üzlet előtt leülni, hogy elküldjem a beaktiváló üzenetet az ügyfélszolgálatnak. Minden jó ha a vége jó.

Moreover, I got lost, it was a funny sight watching me for the people who came from the opposite direction :D Two older Korean ladies even commented that 'ah, look at the poor thing, she's carrying all that stuff by herself'. I was running out of time to get the SIM card that I had booked through Chingu mobile, but I managed to drop by at 18:40 and sit down in front of the store to send the activation message to customer service. All was well so far.

Este 7-re úgy el is fáradtam, hogy a városba buszozás már teljesen tárgytalan volt. Sok rémmesét hallottam a lehúzós taxi söfőrökről de úgy voltam vele egy életem egy halálom én ezt most már kipróbálom, mert nincs az az isten, hogy még több mint két órát szenvedjek. Neki estem hát a bőröndök taxi állomás (az első emeleten található - note a koreaiakbál a földszint az első emelet) felé való terelésével és beálltam a sorba, ahol a Szöulba menő taxik érkeznek. Fontos, hogy semmiképp ne dőljetek be azoknak a taxisoknak, akik a kijáratnál kiabálnak neked, hogy taxizz velük. Azok mindig 2-3szoros áron visznek téged. Ha így kivárod a sorod a rendes taxi állomáson, akkor nagyobb esélyed van, hogy a rendes áron visznek téged el. Ebben azért nem bíztam, úgyhogy még a koreai tudásom is bevetettem, mikor megállt az autó értem. Este 7 körül szerencsére már a nagyja forgalom lement és így 20:15 körül meg is érkeztem a kollégiumi szállásra, paying even less than what the estimation was through my Kakao T app. (The app said 80-90 000 won but I made it with 62 000 won.)

By 7pm I was so tired that taking the bus to the city was completely pointless. I had heard many horror stories about scam taxi drivers, but I was like, "I'm going to try this now, because there's no way I'm going to suffer for more than two hours." So I took it upon myself to guide my suitcases to the taxi stand and joined the line where the taxis to Seoul arrive. It's important to never fall for the taxi drivers who shout at you at the exit to take a taxi with them. They always charge you 2-3 times the price. If you wait your turn at the regular taxi stand, you have a better chance of getting the regular price. I didn't trust that, so I even used my Korean knowledge when the car stopped for me. Fortunately, around 7 pm, most of the traffic had subsided and I arrived at the dormitory around 8:15 pm.

Ez az iskola a külföldi diákoknak apartman szállásokat kínál lakó- és szobatársakkal. Én például egy két szobás lakásban vagyok, mind a két szobához külön fürdőszoba van, és 4 ember fér el egy szobában, de mi ketten ketten vagyunk egyelőre. Van egy szép terasz, konyha, tároló szobák és egy nappali hat személyes nagy asztallal.

This school offers apartments for international students with flatmates and roommates. For example, I am in a two-room apartment, each room has its own bathroom, and 4 people can fit in one room, but there are only two of us in each room for now. There is a nice terrace, kitchen, storage rooms, and a living room with a large table for six people.

Megérkezésemmel még koránt sem volt vége a megpróbáltatásoknak. Rájöttem, hogy elfelejtettem pénzt kivenni a reptéren és feltölteni a T-money kártyámat. Valamint este 9kor még el kellett indulnom valahonnan ágyneműt szerezni, mert azt nem biztosítanak (és hát törölközőt, tusfürdőt, sampont stb). Ezen kívül még valami vacsorára és reggelire valót is kellett találnom. Úgyhogy hulla fáradtan ezek voltak az esti napi rendi pontok. Mint említettem, jól tettem, hogy a sim kártyát még időben kiváltotttam, mert kiderült, hogy WI-FI az még nem volt a lakásban így internet nélkül fogalmam sem lett volna merre kell indulnom. 20 perc séta és már a Daiso boltnál voltam (ami olyan, mint egy Vianni (100 forintos bolt) ahol olcsón lehet mindenféle dolgot is kapni. Na takaró az pont nem volt, de a többi sürgősen szükséges dolgot azt azért sikerült megvennem. Útközben találtam egy 24 órában nyitva levő kis éttermet, ahol kértem elvitelre kimbapot és a kiszemelt bankból is elsőre sikerült kivennem a pénzt. Visszafelé még az egyik kis boltba bementem feltölteni az utazó kártyámat (azt külföldieknek vagy kézpénzben kisboltban lehet, vagy a metró aluljáróban automatánál) és vettem vizet (mert még azt sem tudtam az épületben iható-e a víz) és reggelire még több kimbapot.

The ordeal wasn't over after I arrived. I realized that I had forgotten to withdraw money at the airport and top up my T-money card. Also, I had to leave at 9 pm to get bed linen from somewhere, because they don't provide them (and a towel, shower gel, shampoo, etc.). In addition, I had to find something for dinner and breakfast. So, exhausted as I already was, these were the remaining tasks for the evening. As I mentioned, I was right to get the sim card in time, because it turned out that there was no WI-FI in the apartment yet, so without internet I would have had no idea where to go. A 20-minute walk later I was at the Daiso store (which is like a Vianni (100 forint store, Poundland, that sort of thing) where you can buy all kinds of things really cheap. Well, there was no blanket, but I managed to buy the other urgently needed things. On the way, I found a small restaurant open for 24 hours, where I ordered kimbap to take away and managed to withdraw money on the first try from the bank I chose. On the way back, I went into one of the small stores to top up my travel card (for foreigners, you can either pay in cash at a convenience store or at a vending machine in the subway underpass) and bought water (because I didn't even know if the water in the building was drinkable) and more kimbap for breakfast.

Így zajlott az utazás és az első pár óra megérkezésem után. Kérlek, tarts velem ebben az egy évben. Sok tervem van, amiről írni szeretnék és videót/képet szeretnék mutatni, kezdve a hónap végén kezdődő cseresznye virágzással.

This is how the trip and the first few hours after my arrival went. It would be lovely if you tagged along with me through this year. I have many plans, things that I want to write about and show videos/pictures about, starting with the cherry blossoms that will hopefully begin at the end of the month.

Comments